Rynek Infrastruktury
Firmy PBG, Aprivia, Hydrobudowa i SIAC Construction złożyły pozew przeciw Skarbowi Państwa – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wczoraj i domagają się w nim sądowej zmiany umowy.
Spółki poinformowały w tym tygodniu, że postanowiły odstąpić od umowy na realizację budowy autostrady A4 z Tarnowa do Dębicy. Wartość tego kontraktu wynosiła 1 mld 434 mln zł netto, a w swoim pozwie wykonawca chce zwiększyć wynagrodzenie do 1 mld 704 mln zł netto.
Korekta ma polegać na dodaniu kwoty 270 mln 100 tys. zł, która stanowi wartość przedmiotu sporu. Ma ona zostać dodana do wartości wynagrodzenia netto wykonawcy. Jako uzasadnienie tej zmiany wykonawca wskazuje nieprzewidywalny wzrost poziomu materiałów oraz usług w sektorze budowlanym.
W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o zerwaniu przez nią umowy na budowę A4 z konsorcjum. Jak się okazało, dzień wcześniej to wykonawca odstąpił od realizacji kontraktu twierdząc, że GDDKiA wprowadziła wszystkich w błąd.
Konsorcjum odstąpiło od umowy ze względu na brak wywiązywania się GDDKiA ze swoich obowiązków. Generalna Dyrekcja została oskarżona o zaniżanie wynagrodzenia, nieprawidłowe przygotowanie dokumentacji oraz odrzucanie roszczeń wykonawcy.
Rzecznik jednego z wykonawców, firmy SIAC Construction powiedział Rynkowi Infrastruktury, że wykonawca będzie dążył do negocjacji z inwestorem i będzie się starał wypracować rozwiązanie pozwalające na dokończenie budowy odcinka autostrady A4.